Rotkäppchen Šumivé víno - búrlivá história
Vinárstvo Rotkäppchen Sektkellerei sa nachádza vo Freyburgu (Unstrut), uprostred vinárskej oblasti Saale-Unstrut, najsevernejšej oblasti pestovania kvalitného vína v Nemecku. Dom má dlhú tradíciu, ktorá siaha až do roku 1856. V tom istom roku sa Moritz a Julius Kloss spolu so svojím priateľom Carlom Foersterom rozhodli otvoriť vo Freyburgu vinotéku. Už o rok neskôr majú postavenú továreň na výrobu šumivých vín "Freyburger Champagner-Fabrik-Gesellschaft". Šumivé víno sa predáva pod názvom Kloss & Foerster. V súlade s vtedajšou módou sú všetky názvy francúzske, takže sa predáva "Monopol", "Crémant Rosé" alebo "Sillery Grand Mousseux".
V nasledujúcich rokoch podnikaví podnikatelia svoj nový produkt preslávili na všetky možné spôsoby. Šumivé víno bolo ocenené zlatom na ochutnávke vín v Ríšskom sneme v roku 1876 alebo na obchodnej výstave v Halle v roku 1881. Spoločnosť sa neustále rozrastala. Napokon v roku 1894 vstupuje do platnosti "Zákon o ochrane ochranných známok" a pre šumivé víno sa musí nájsť nový názov. Kapsula šumivého vína Freyburger slúži ako patrón názvu, a tak z potom nesie názov Rotkäppchen Sekt.
Vzostupy a pády Rotkäppchen Sekt v 20. storočí
Úspech značky neustále rastie a stáva sa dodávateľom napríklad pre vojenských dôstojníkov. Prvý neúspech spoločnosti spôsobila prvá svetová vojna a následná inflácia v 20. rokoch 20. storočia. Nasledujúca svetová hospodárska kríza urobila svoje. V 30. rokoch 20. storočia sa značka zotavuje, aby sa po druhej svetovej vojne opäť prepadla. Po vojne značka najprv prešla pod kontrolu sovietskej vojenskej správy, potom sa presunula pod Volkseingentum a pokračovala ako taká. Medzitým dedič značky Günther Kloss znovu založil spoločnosť Kloss & Foerster Sektkellerei v západnom Nemecku a pod týmto názvom vyrábal šumivé víno.
V NDR sa značka Rotkäppchen Sekt zotavuje a stúpa do nových výšin. Po páde Berlínskeho múru však predaj opäť klesá. Spoločnosť masívne znižuje počet zamestnancov. Nakoniec sú to bývalí zamestnanci Rokäppchenu, ktorí spolu s investormi preberajú upadajúcu spoločnosť a obnovujú ju. Už po jednom roku predaj prekonáva očakávania. Šumivé víno s červeným uzáverom sa stáva konkurencieschopným pre trhové hospodárstvo a natáča sa prvá reklama pre televíziu.
Rozmach Rotkäppchen šumivého vína v novom tisícročí
V roku 1996 sa musela postaviť nová výrobná hala, aby sa uspokojil dopyt. V roku 1997 dostali fľaše podobu, akú majú dodnes. V roku 2000 začala spoločnosť preberať podiely v iných šumivých vínach, ako sú Mumm a MM extra. V roku 2006 spoločnosť získala práva na značku šumivého vína Kloss & Foerster, čím sa tieto značky po 60 rokoch odlúčenia opäť spojili.
V súčasnosti spoločnosť okrem šumivého vína vyrába aj tiché víno, ktoré je od roku 2008 dostupné aj v nealkoholickej verzii. Okrem toho sa už presadila aj na trhu s liehovinami, takže "vlajkové lode" liehovín z Nordhausenu alebo brandy "Chantré" patria tiež do Rotkäppchen.
Výroba šumivého vína Rotkäppchen
V súčasnosti sa na výrobu šumivého vína v spoločnosti Rotkäppchen Sekt používajú tri výrobné postupy:
- Veľkoplošná fermentácia
- Fermentácia/transvázia vo fľaši
- Klasické kvasenie vo fľaši
Veľkoplošná fermentácia
Pri tomto procese víno dozrieva vo veľkých tlakových nádobách. Tento proces je medzinárodne známy ako Charmatova metóda, pomenovaná po autorovi dnešného procesu s tlakovo odolnými armatúrami Čugenovi Charmatovi, alebo tiež ako Metodo Martinotti v Taliansku, pomenovaný podľa enológa Federica Martinottiho, ktorý bol autorom základnej myšlienky tohto procesu. Tento proces sa veľmi rýchlo rozšíril po jeho prvom použití na začiatku 20. storočia v Nemecku, ktoré bolo pomerne otvorené technologickému pokroku.
Týmto postupom sa vyrába rad šumivých vín Traditions Rotkäppchen, hlavný produkt značky.
Proces transvázie
Tento proces je variáciou klasického kvasenia vo fľaši, pri ktorom sa šumivé víno neodčerpáva ručne (t. j. kvasinky sa odstránia), ale vypustí sa zo špeciálnych fliaš na kvasenie a prefiltruje sa, potom sa dávkuje pod tlakom a následne sa preleje do poslednej fľaše, kde prebehne druhé kvasenie. Týmto spôsobom vzniká línia šumivých vín "fermentácia vo fľaši" Rotkäppchen.
Klasické kvasenie vo fľaši
Známa aj ako Méthode champenoise alebo Méthode traditionelle, je štandardom pre svetoznáme šumivé vína, ako sú Champagne, Crémant alebo Cava. Základné šumivé víno sa zmieša so zmesou cukru a kvasiniek na druhé kvasenie a naplní sa do fľaše. Po kvasení sa kvasinky presunú do hrdla fľaše a odstráni sa zátka z kvasiniek. Straty šumivého vína sa kompenzujú dávkovaním, zmesou vína a cukrového sirupu, ktorá je rozhodujúca pre chuť. Rotkäppchen - Šumivé vína vyrobené touto metódou sa označujú ako "klasické kvasenie vo fľaši".
Ďalšie informácie o Rotkäppchen Sekt
Adresa | |
---|---|
Názvy spoločností: | Rotkäppchen Mumm Sektkellereien GmbH |
Ulica: | Ulica Pivnica šampanského 5 |
Mesto: | 06632 Freyburg/Unstrut |
Krajina: | Nemecko |
Región: | Saale-Unstrut |
Kontinent: | Európa |
Kontakt a web | |
Webová lokalita: | https://www.rotkaeppchen.de/ |
Telefón: | +49 34464 34 0 |
Spoločnosť | |
Rok založenia: | 1856 |
Výkonný riaditeľ: | Christof Queisser, Frank Albers, Dr. Mike Eberle |